غلامرضا شاملی؛ قاسم کاکایی؛ محمد بنیانی
دوره 18، شماره 4 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-20
چکیده
دربارة اقسام جواهر نظرات متفاوتی ارائه شده است. یکی از علل اختلاف نظرها این است که برخی هیولی را داخل در جواهر میدانند و برخی آن را داخل نمیدانند. ابنسینا هیولی را وجودی خارجی دانسته و براهینی را در اثبات وجود آن بیان میکند. پیش از ملاصدرا افرادی مانند ابوالبرکات و شیخ اشراق و خواجه نصیر الدین طوسی و پساز او افرادی مانند ...
بیشتر
دربارة اقسام جواهر نظرات متفاوتی ارائه شده است. یکی از علل اختلاف نظرها این است که برخی هیولی را داخل در جواهر میدانند و برخی آن را داخل نمیدانند. ابنسینا هیولی را وجودی خارجی دانسته و براهینی را در اثبات وجود آن بیان میکند. پیش از ملاصدرا افرادی مانند ابوالبرکات و شیخ اشراق و خواجه نصیر الدین طوسی و پساز او افرادی مانند استاد مطهری و آقای مصباح یزدی وجود آن را مردود میدانند. اگرچه مشهور این است که ملاصدرا نظر مشاء را در مورد هیولی میپذیرد، اما با جمع بندی نظرات خاص او در مورد هیولی مانند عدمی بودن، معقول بودن، عدم علیت هیولی نسبت به صورت، انتزاع هیولی از نقص وجود صورت و ... و همچنین با توجه به اصولی مانند اصالت وجود و تشکیک وجود میتوان دریافت نظر نهایی ملاصدرا در مورد ماده یا هیولی این است که هیولی معقول ثانی فلسفی است.